Zo ga je om met afwijzing!

Voor sommige verkopers kan afwijzing nog steeds een naar gevoel geven. Hoewel de meeste doorgewinterde verkopers hiermee om kunnen gaan, willen we in dit blog ingaan op hoe junior accountmanagers kunnen leren om te gaan met afwijzing in sales.

Als verkoper is het onvermijdelijk dat je afwijzingen tegenkomt. Het kan soms frustrerend en demotiverend zijn om een ‘’nee’’ te horen, vooral als je hard hebt gewerkt om een potentiële klant te overtuigen. Maar met de juiste mindset en aanpak kun je ervoor zorgen dat het je niet meer lastig valt, en zelfs sommige afwijzingen later toch omzetten naar een ‘’ja’’.

  1. Begrijp de reden van de afwijzing

Een van de eerste dingen die je moet doen wanneer je wordt afgewezen, is om de reden van de afwijzing te begrijpen. Vraag de potentiële klant waarom ze niet geïnteresseerd zijn en luister goed naar hun antwoord.

Het is belangrijk om te onthouden dat een afwijzing niet altijd betekent dat de klant geen interesse heeft in je product of dienst. Er kunnen tal van redenen zijn waarom iemand nee zegt, zoals budgetbeperkingen, tijdgebrek, of het feit dat de timing niet goed is.

Door te begrijpen waarom je bent afgewezen, kun je beter begrijpen hoe je je verkoopstrategie kunt verbeteren en eventuele bezwaren kunt aanpakken.

Op het moment dat iemand echter aangeeft dat hij/zij er over na moet denken, is er een grote kans dat de prospect in onvoldoende mate overtuigd is van je product, jou als verkoper of het achterliggende bedrijf. Hoe je hiermee kunt omgaan vind je hier: PBC Group – Zonder deze drie dingen kun je jouw klant nooit overtuigen

  • Afwijzingen horen nou eenmaal bij sales

Het kan moeilijk zijn om een afwijzing te accepteren, vooral als je hard hebt gewerkt om de potentiële klant te overtuigen. Maar het is belangrijk om te onthouden dat afwijzingen horen bij het sales vak. Accepteer de afwijzing en probeer er niet te lang bij stil te staan. Richt je in plaats daarvan op het vinden van nieuwe prospects en te blijven reflecteren op je gesprekken om je vaardigheden aan te scherpen.

  • Een afwijzing is niet altijd definitief

Een afwijzing is niet voor altijd. Luister goed naar de feedback van de prospect. Als hij aangeeft dat hij momenteel onvoldoende budget heeft, kan je bijvoorbeeld na een aantal maanden weer contact opnemen om te kijken wat de stand van zaken is.

Het kan zijn dat de timing op dit moment niet goed is, maar dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn. Blijf dus positief en proactief!

  • Neem je gesprekken op en bespreek het met een coach

Een afwijzing kan een geweldige leermogelijkheid zijn. Analyseer de situatie en vraag jezelf af wat je beter had kunnen doen. Door dit met een salescoach te bespreken, kun je scherpe feedback krijgen die je helpt zoveel mogelijk afwijzingen om te zetten naar een ‘’ja’’.

  • Focus op de positieve kanten

Hoewel afwijzingen vervelend kunnen zijn, is het belangrijk om te onthouden dat er altijd veel positieve kanten zijn aan het zijn van een accountmanager. Concentreer je op de successen die je hebt behaald en op de potentiële klanten die nog niet hebben besloten. Blijf je energie richten op het vinden van nieuwe kansen en het verbeteren van je verkoopvaardigheden. Denk positief en wees trots op jezelf voor wat je tot nu toe hebt bereikt.

Conclusie

Afwijzingen zijn een onvermijdelijk onderdeel van sales. Het is belangrijk om de reden van de afwijzing te begrijpen, deze te accepteren, niet op te geven, te leren van de afwijzing en te focussen op de positieve kanten.

Door een positieve en proactieve houding aan te nemen, kun je succesvol zijn in sales en blijven groeien als verkoper. Onthoud dat het allemaal draait om het opbouwen van relaties en het vinden van de juiste match tussen jouw product of dienst en de behoeften van de klant.

Kunnen jouw medewerkers sales coaching gebruiken?

Neem dan vandaag nog contact met ons op.

PBC Group maakt topaccountmanagers.