Wat is ‘social selling’ en hoe zet je het succesvol in?

Wat is ‘social selling’ en hoe zet je het succesvol in?

Social selling – de naam zegt het al – is een sales strategie die plaatsvindt op social media. Maar wat houdt dit precies in en hoe zet je het zelf in? Lees snel verder en word een pro op het gebied van social selling.

Wat is social selling?

Social selling is een goed voorbeeld van een pull sales strategie, maar dan heel anders dan de normale pull strategie. In tegenstelling tot andere sales strategieën, waarbij het product of de dienst centraal staat, sta je bij social selling zelf – als persoon – centraal.

Je zet jezelf neer als merk, waarbij je vanuit je eigen expertise online kennis deelt. Via jouw social media kanalen, geef je bijvoorbeeld advies en tips & tricks over een bepaald onderwerp dat aansluit op wat je wilt verkopen. Zelfvertrouwen is de sleutel als het gaat om social selling.

Hoe werkt social selling?

We draaien als het ware het traditionele verkoopproces om. Je komt in contact met mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij doet, je voegt waarde toe en wekt nieuwsgierigheid op, waardoor de echte geïnteresseerden zullen blijven hangen. In plaats van dat je onbekenden benaderd voor sales, maak je je contacten eerst warm, waarna je overgaat op actie. Of nog beter; je laat ze op jou afkomen. Vandaar dat social selling vaak als een pull strategie wordt gezien.

Mensen vertrouwen mensen

De meeste sales processen bestaan uit een bedrijf, een product of dienst en een consument; een mens. Echter is er bewezen dat mensen eerder mensen vertrouwen, in plaats van een bedrijf. Bedrijven zijn dingen, onpersoonlijk en soms afstandelijk. Mensen zijn herkenbaar, persoonlijk en stralen betrouwbaarheid uit. Social selling gaat dus om jou als mens, die verkoopt aan mensen én dat werkt goed.

Valkuilen van social selling

We hadden het net al even over dat mensen andere mensen vertrouwen. Dit is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Aan jou de taak om authentiek en betrouwbaar te blijven. Zorg dat je de juiste informatie en kennis verstrekt, de conversatie op authentieke wijze aangaat met jouw volgers, spreekt vanuit een expertise en dit laat zien, zonder té salesy over te komen. Veel mensen prikken hier al snel doorheen en dan met name de nuchtere Nederlanders. De kunst van social selling is dat jij ze niet probeert binnen te halen, maar dat ze uit interesse en nieuwsgierigheid naar jou toe komen.

Tips voor social selling

Hoe begin je dan aan een social selling process? Wij geven je een aantal tips om je social sales strategie goed op te zetten:

  1. Zorg voor een duidelijk doel;
  2. Bepaal je doelgroep en zoek uit waar je doelgroep zich bevindt op social media;
  3. Kies een propositie: Hoe zet je je dienst of product in de markt?;
  4. Kies de juiste social media kanalen voor jouw merk in combinatie met de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt;
  5. Verzamel en creëer content over je gekozen propositie;
  6. Let’s go! Niet wachten, maar doen is bij deze strategie de sleutel tot succes. In tegenstelling tot een bedrijf, hoeft een persoon als merk niet altijd perfect te zijn;
  7. Meten is weten. Zorg dat je goed je resultaten meet, monitort, analyseert en indien nodig bijstuurt. Herhaal dingen die goed werken en schrap dingen die averechts werken.
  8. Heb geduld. Social selling is een lang proces, want de potentiële klanten moeten immers naar jou toe komen in plaats van andersom. Het opbouwen van een loyale volgergroep en vertrouwen duurt lang, maar uiteindelijk heb je er ook heel veel aan.

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over social selling of andere sales strategieën? Neem dan contact met ons op om over jouw situatie te sparren. We horen het graag.

Neem contact op