Sales training op maat voor beter resultaat

Sales training

Voorkomt verlies van winst

Werk voor specialisten

In het begin van de twintigste eeuw werd de interesse voor sales bekroond met een eerste wetenschappelijke publicatie; psycholoog Dr. Strong kwam met een grensverleggende uitgave. Zijn ‘Theorie van de verkoop en adverteren’ beschrijft alle facetten die met handelsverkeer te maken hebben. De opvattingen van Strong tref je nu nog in elk handboek over Sales training en worden dan ook nog steeds in praktijk gebracht. In 1926 volgde een studie naar het het koopgedrag vanuit de beleving van de klant en vanaf die tijd gaat het hard. Sales is nu niet meer los te zien van psychologische en economische processen en heeft ook raakvlakken met sociologie en statistiek. Werk voor specialisten dus.

Specialisten in een constant veranderende wereld

Maandagochtend, Remco leunt zijlings tegen het koffiezetapparaat, roert met jaloersmakende rondetijden in z’n koffie en went zich tot Bart: “Als iemand mij zoekt ben ik mijn visie op sales ondersteuning aan het uitrollen. Daarna denken we in de volgende vergadering verder hoe we die verkoop ondersteuning gaan aanvliegen.”

Diensten die zorgen voor verdiensten

Stuk voor stuk goede gasten hoor, die jongens van PBC. Experts binnen hun vakgebied. Voor opdrachtgevers vertalen ze elke vraag uit de markt naar een effectief en praktisch antwoord. De vertaalslag van vakjargon naar normaal Nederlands is dan weer niet aan ze toevertrouwd.

Wat Remco bedoelt: er is visie nodig om voor opdrachtgevers, in een steeds veranderende markt, uitstekende prestaties te blijven leveren. Elk bedrijf heeft dan ook behoefte aan een groeiende omzet. Om dat te verwezenlijken moet de effectiviteit van de verkoopafdeling optimaal zijn. PBC brengt bedrijven op een commercieel hoger niveau. Dat doen ze onder andere in de ICT-branche, voor handelsorganisaties en technische bedrijven. PBC zorgt er ook voor dat internationale firma’s toegang krijgen tot de Nederlandse markt.

Hoge Intensiteit Interval Training

De trainers van de PBC Academy stralen sportiviteit uit, dat komt ook terug in de manier waarop ze te werk gaan. Als aanvoerder smeden ze namelijk van jouw verkoopploeg een succesteam; dit gebeurt ‘on the job’. De gemeenschappelijke doelen zijn duidelijk… omzetstijging en winstverbetering. Om de commerciële activiteiten naar een hoger peil te brengen heeft PBC Intensieve trainingssessies samengesteld. Geheel in de sportieve en competitieve stijl die PBC kenmerkt is dat dienstenpakket onderverdeeld in medaille termen.

Maak kennis met de PBC Sales Academy.

Door middel van de PBC talentonwikkeling zal iedere accountmanager boven zichzelf uitstijgen!

  • Hierbij horen tweewekelijkse gesprekken met de sales trainer die ook 2 dagdelen per maand meereist en dus “on the job” traint. Van de ervaringen en resultaten doet PBC uitgebreid schriftelijk verslag.

    In de bronzen module zitten 8 sales trainingen (link naar landingspagina ‘Sales trainingen’). Hierbij komen onderwerpen aan bod als de SPIN methode (bij de klant vragen naar Situatie, Problemen, Implicatie en Noodzaak). Klanten via LinkedIn betrekken bij een product of dienst en het effectief plannen van taken (Time Management).

    Per telefoon, WhatsApp en e-mail kan de trainee zijn sales trainer alles vragen over verkoop-gerelateerde onderwerpen. Hiervan wordt ook verslag uitgebracht.

    De klant krijgt minimaal 1 x per kwartaal bezoek van een salesmanager… een voortgangsgesprek. Als dat nodig is geeft PBC strategisch advies. De opdrachtgever zorgt zelf voor de sturing op Kritieke Prestatie-Indicatoren (KPI’s) en doelen. Deze KPI’s geven doorslaggevende inzichten aan een onderneming. Deze informatie maakt de groei van het bedrijf inzichtelijk. Zo ontstaat ook zicht op de voortgang ten opzichte van eerdere resultaten en in vergelijking tot de concurrentie.

  • Ook hier krijgt de accountmanager training en ondersteuning. Er is ook begeleiding bij het opstellen en behalen van de KPI’s, hulp bij het maken van een verkoopplan en het halen van doelen. De sales manager loopt geen 2 maar 3 dagdelen per maand met de accountmanager mee. De sales trainer doet verslag. Tweewekelijks een persoonlijk gesprek tussen de sales trainer en de accountmanager.

    8 klassikale sales trainingen.

    Onbeperkt contact met de sales trainer via telefoon, Whatsapp en e-mail over alle verkoop gerelateerde onderwerpen in én buiten het speelveld. De sales trainer is een direct aanspeelpunt. Deze contactmomenten worden ook meegenomen in de verslaglegging. Minimaal 1 x per 2 maanden een voortgangsgesprek.

  • Bij de gouden variant kan het helemaal niet fout gaan, lees mee… de training en coaching is dezelfde als bij zilver maar de warming-up bestaat uit een uitgebreide scan van de commerciële afdeling. Alle gegevens worden verwerkt en omgezet in een advies. Na het startsignaal volgt regelmatig strategisch overleg en is er ondersteuning bij het maken van een salesplan. Er is begeleiding bij het opstellen en bepalen van doelen. Niet alleen de module heet goud, de resultaten zijn het ook.

    Het schijnt trouwens dat een concurrent van PBC zijn toespraak voor zijn verkoopteam als volgt heeft afgesloten: “Wanneer je een verkoper van PBC van een viaduct ziet springen, spring er dan gelijk achter aan. Het is zeker dat er nieuwe klanten zijn te halen.”