werkwijze

PBC Group

Leadgeneratie

Voor velen is leadgeneratie een lastige opgave. Vaak weet men niet waar te beginnen of welke middelen er gebruikt moeten worden. Toch is het iets waar je niet onderuit komt. Leadgeneratie zit namelijk aan de voorkant van elk acquisitie proces. We vertellen je meer over leadgeneratie en geven je praktische tips!

Sales uitbesteden? Over ons
×

PBC Group in 1 minuut uitgelegd

Samenwerking met PBCgroup

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie is het proces om potentiële klanten te identificeren en hun belangstelling te wekken voor jouw product of dienst. Oftewel: het wekken van interesse van jouw potentiële klanten! Maar wat heb je aan leadgeneratie en wat kun je ermee bereiken? Een lead kan uiteindelijk leiden tot een betalende klant. En hoe meer betalende klanten, hoe meer omzet. Hierbij is belangrijk om te vermelden dat je met leadgeneratie zelf niet direct omzet genereert. Ieder bedrijf moet leads uiteindelijk omzetten in een betalende klant, anders levert het niets op.

Sales ondersteuning

sales outsourcing traject

Welke manieren van leadgeneratie zijn er?

Leadgeneratie vindt op allerlei manieren plaats. Dit kan bijvoorbeeld per mail (direct mailings), online, telefoon (koud bellen), canvassen of op een beurs of evenement. Hoe leadgeneratie eruit ziet, hangt ook af van de fase waarin de lead zich bevindt. Er zijn twee typen leads:

  • Marketing Qualified Leads (MQL)
  • Sales Qualified Leads (SQL)

Marketing Qualified leads zijn de leads waarbij de leads genereert worden door middel van verschillende marketingmiddelen. Vervolgens worden deze leads voorzien van meer informatie zodat ze bruikbaar worden voor de accountmanager, en worden het Sales Qualified Leads (SQL). MQL worden gegenereerd door gebruik te maken van o.a. de website, zoekmachine optimalisatie (SEA/SEO), social media etc. Bij het omzetten van MQL naar SQL is het belangrijk om leadmanagement toe te passen.  Met de juiste leadmanagement kun je achterhalen waar jouw leads zich bevinden in het koopproces. Een belangrijke stap hierbij is: bepaal op basis van welke kwalificatiecriteria jouw leads worden gesegmenteerd.

Vraag offerte aan

Begeleiding in de praktijk

Praktische tips voor leadgeneratie

Er zijn op het internet tientallen tips te vinden voor leadgeneratie zoals ‘ken je doelgroep’ etc. Dit zijn zeker bruikbare tips maar wij willen vanuit onze eigen ervaring graag een aantal concrete tips delen waar wij zelf veel aan hebben gehad tijdens het proces van leadgeneratie.

  • Zorg voor via-via leads. Dit zijn de beste leads. Zorg er daarom voor dat mensen positief zijn over jou en je product of dienst en onderhoud de relatie.
  • Maak gebruik van tools zoals bijvoorbeeld Leadinfo om websitebezoekers te herkennen en deze als leads op te volgen.
  • Onderschat online zichtbaarheid niet en ga hier direct actief mee aan de slag.
  • Canvassen is een goede manier van leadgeneratie. Neem een presentje mee tijdens het canvassen en start tijdens een gesprek niet gelijk met verkopen. Laat een goede indruk achter en volg het goed op.
  • Sla alle informatie rondom leadgeneratie op een overzichtelijke manier op in een CRM-systeem.

We delen graag nog meer van onze ervaringen met leadgeneratie met jou. Wil je hier eens met ons over verder praten? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Omzet verhogen? Maak kennis met PBC Group

Interesse? Ga met ons vrijblijvend in gesprek.

Neem contact op