Dé 6 salestips om vandaag nog mee aan de slag te gaan

Dé 6 salestips om vandaag nog mee aan de slag te gaan

Salestips kun je altijd goed gebruiken. Het lastige aspect van sales is namelijk dat er geen handleiding is voor de uitvoering hiervan. We geven je daarom een aantal salestips die je als accountmanager moet kunnen dromen!

Salestip 1: Ga elk gesprek aan alsof je de deal binnen gaat halen (één van de belangrijkste salestips!)

Dit geldt ook voor het maken van een afspraak bij telefonische acquisitie. Zelfvertrouwen is de sleutel als het gaat om het sluiten van een deal of het maken van een afspraak. De uitkomst van zo’n afspraak of telefoongesprek hangt écht af van de mindset waarmee jij het gesprek ingaat. Probeer dit vandaag nog: start bij jouw eerstvolgende belletje of afspraak.

Salestip 2: Houd de bal altijd bij jezelf

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet in de positie komt dat je af zit te wachten. Sluit een (telefoon)gesprek altijd af met een concreet vervolg, als accountmanager is er niets vervelender dan geen controle meer te hebben over je salestraject. Er zijn allerlei vragen die je kunt stellen, zoals ‘Wanneer pakken we dit weer op?’, ‘Hoeveel tijd heb je nodig om het voorstel te bespreken?’, ‘Zullen we eind volgende week weer even contact hebben?’, etc, etc, zodat jij de lead kunt houden.

Salestip 3: Geef niks weg zonder dat je er wat voor terug krijgt

Korting geven is in de meeste gevallen nadelig voor jezelf. Maar dit hoeft niet zo te zijn! Als je zorgt dat je er op een andere manier wat voor terug kunt krijgen, hoeft korting helemaal niet nadelig te zijn. Sterker nog: het kan de relatie zelfs verbeteren. Zorg er dus altijd voor dat je weet op welke manieren je korting terug gaat verdienen.

Salestip 4: Zie een klacht als een kans

Wanneer je de klacht goed oplost, gaat de klant dit onthouden. Dat verbetert uiteindelijk de relatie. In de 9 van de 10 gevallen krijg je zelfs de kans om nog cross- en/of upselling te doen.

Salestip 5: Maak het persoonlijk

Probeer er tijdens een gesprek achter te komen waar jouw klant warm voor loopt. Als de klant bijvoorbeeld graag golft, kun je een keer afspreken op de golfbaan. Je realiseert hiermee een klik en dit is belangrijk. Mensen kopen namelijk bij mensen.

Salestip 6: Blijf altijd doorgaan tot je een antwoord hebt

Daar waar andere accountmanagers opgeven, moet jij doorgaan tot je een antwoord hebt. Hierbij kun je er ook achter komen dat het antwoord nee is, maar dat is ook een antwoord. Sta losse eindjes niet toe! Het is namelijk heel goed mogelijk dat je dan veel kansen laat liggen en dat is het laatste wat je wilt. Zorg er uiteraard wel voor dat het de klant of prospect niet begint te irriteren. 

Sales is een vak en een vak kun je leren. Bij PBC Group merken we dat de accountmanagers die we opleiden en het vak leren salestips ook fijn vinden om te ontvangen. Deze salestips ontvangen ze vaak tijdens de coaching die on-the-job plaatsvindt. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? Check dan deze blog!