De eerste indruk telt – de 3 onmisbare dingen om goed over te komen in sales

Je hoort het wel vaker: de eerste indruk telt.

Volgens een onderzoek van Forbes heb je slechts 7 seconden om de juiste indruk te maken.

Maar hoe doe je dat in zo’n korte tijd? En waarom is de juiste indruk belangrijk?

Deze 2 vragen gaan we in dit blogartikel voor je beantwoorden, want PBC Group maakt topaccountmanagers.

Hier zijn de 3 onmisbare dingen om goed over te komen in sales!

Waarom is de juiste indruk belangrijk?

We beginnen bij het begin. Wat is het belang van het maken van de juiste indruk?

In het sales vak, (het mooiste vak dat er is wat ons betreft) is niemand écht verplicht om zaken met je te doen. Of überhaupt met je in gesprek te gaan.

Tegenwoordig zie je vooral bij koude acquisitie dat in de praktijk mensen vaak het gesprek per direct beëindigen. Dit gebeurt op het moment dat ze weten dat ze een verkoper aan de lijn hebben.

Ongeacht welke manier van acquisitie je doet, B2C of B2B, je prospect is vaak druk en heeft een hoop aan zijn/haar hoofd.

Hoe zorg je er dan voor dat je de aandacht krijgt?

Dit doe je dus door middel van het maken van de juiste indruk. Als dit je dus niet lukt, is elke ontmoeting simpelweg een verloren kans.


1. De expert zijn die je bent

Als verkoper ben je op zoek naar afnemers voor jouw dienst of product.

Als het goed is heb je al een klantprofiel en een kanaal waarin je potentiële klanten aan het benaderen bent.

Op het moment dat je in gesprek komt met een potentiële klant, is het de bedoeling dat je zijn/haar behoeften zo goed mogelijk achterhaalt en kijkt welk product/dienst hierop aansluit.

Om dit te kunnen doen moet je simpelweg een expert zijn in jouw niche. Zo niet, dan kun je nooit succesvol zijn in het omtoveren van vraag en aanbod in een transactie.

Bij PBC Group is het zijn van een expert in jouw vakgebied dus evident.

Hier vloeit de eerste indruktactiek uit voort: gedraag je als de expert die je bent.

Mensen luisteren graag naar experts en mensen willen experts ontmoeten.

Als je naar de huisarts gaat en je hebt iets aan je hart, dan wil je doorverwezen worden naar de cardioloog.

Dat is dé expert die de oorzaak van jouw huidige probleem juist kan diagnosticeren.

Laten we voortborduren op de cardioloog: de expert.

Je luistert naar de arts, toch? Denk eens na over de manier waarop zo’n expert praat. Hoe hij zich gedraagt.

Hij/zij is degene die beschikt over een specialisme, die jouw probleem kan identificeren en een adequate oplossing kan bieden.

2. Wees scherp

Een complementair maar onmisbaar element in het maken van de juiste indruk en jezelf te profileren als expert, is scherp te zijn.

Als je slordige en onnodige fouten maakt, kom je terecht over als iemand die het niet waard is om naar te luisteren. Wees dus scherp.

Dit betekent dus ook dat je ervoor moet zorgen dat je te allen tijde tijdens je saleswerk daadwerkelijk zo scherp mogelijk bent.

Rust goed uit, houd jezelf in goede conditie. Sales is een sport. Zorg ervoor dat je altijd topfit bent!


3. Enthousiasme overtuigt

Het laatste element is dan ook enthousiasme. Dit breng je namelijk over, ook in de eerste 7 seconden. Het is vermeldenswaardig dat je hier ook te ver in kan gaan.

Houd jezelf dus in bedwang, wees enthousiast, maar niet té enthousiast. Dit kan namelijk verkeerd overkomen.

Dit zijn de 3 onmisbare elementen voor het maken van de juiste indruk als verkoper. De basis om van deze onmisbare elementen gebruik te kunnen maken, is het geloof in je product en dat kennen als geen ander.

Wil je meer weten over hoe jouw accountmanagers zich beter kunnen voorbereiden om zo betere resultaten te behalen?

PBC Group maakt top accountmanagers.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een kennismakingsgesprek!