4 salestips die jouw salesafdeling niet mag missen!

Volgens Forbes Magazine, heeft 55% van alle verkopers een gebrek aan basisverkoopvaardigheden. Hoe mooi je product ook is, er zal nooit een markt voor zijn als jouw salesafdeling het niet lukt om deals te sluiten.

De resultaten uit dit onderzoek zijn schokkend. En dit benadrukt wederom het belang van het trainen van je salesmensen.

Sterker nog, uit een enqueteonderzoek blijkt dat 84% van de salestraining vergeten wordt na 90 dagen.

Dit betekent dat niet alleen het trainen van je salesmensen van belang is, maar ook het consequent trainen van je salesmensen. Als je dit niet doet, lekt je bedrijf omzet, en dat moeten we te allen tijde voorkomen!

Daarom delen we vandaag met jou 4 salestips die jouw salesafdeling niet mag missen.

Tip 1: breng het salesproces goed in kaart.

Voor jouw verkopers is het van belang dat ze een goed beeld hebben over de stappen binnen het salesproces.

Hiermee bedoelen we: wat voor weg loopt een potentiële klant af vanaf het eerste contactmoment tot het sluiten van de deal?

Door deze stappen in kaart te brengen krijgen je verkopers meer structuur en een richting voor het navigeren naar de volgende stap.

Het is uiteraard ook van belang om met hen door te nemen wat de vereiste acties zijn per stap. Zo weet jouw team altijd wat de volgende actie is. Dit zorgt voor structuur, professionaliteit en efficiëntie.

Tip 2: maak van elke salesmedewerker een expert van jouw markt.

Om op de meest effectieve manier te verkopen moet je van alles weten over jouw markt. Zo kun je namelijk zorgen voor het bieden van maatwerkoplossingen die precies passen bij de behoeftes van je klanten.

Sales is immers het vervullen van behoeften. Dit kun je enkel doen mits je voldoende kennis hebt over wat die behoeften zijn en welke middelen beschikbaar zijn om deze te vervullen. Je maakt een marktexpert van elke salesmedewerker door middel van het:

  • Geven van een uitgebreide kennistraining tijdens het inwerktraject (met toetsing);
  • Het continu up-to-date houden van je team met relevante actuele marktontwikkelingen.

Tip 3: werk aan de luistervaardigheden van je salesteam.

In sales is niks belangrijker dan luisteren. Zonder goed te weten waar je klant hulp bij nodig heeft, kan je niet de oplossing bieden die aansluit op zijn of haar behoeftes.

In sales draait het allemaal om het luisteren naar je klant. Dit is overigens een moment waarop je een band kunt opbouwen met hem of haar.

Wanneer je niet alleen laat merken dat je goed luistert, maar dit ook blijkt uit jouw feedback en jouw specifieke aanbieding, weet de klant dat je écht naar hem wilt luisteren en niet alleen  simpelweg geld wilt verdienen. Het mooie is dus: je kunt pas een effectieve verkoper zijn, als je écht geeft om je klant.

Tip 4: laat je salesteam regelmatig trainen

Zoals in de introductie van dit blogartikel aangegeven werd, wordt 84% van alle salestraining vergeten na 90 dagen. Het is daarom van belang dat je jouw salesteam periodiek laat trainen door salesexperts.

Dit zijn zeer ervaren salesmensen met een trackrecord, die gespecialiseerd zijn in het opleiden, trainen en begeleiden van verkopers. Door het uitbesteden van deze dienst, doe je daadwerkelijk een investering die geheid meer baten dan kosten heeft.

PBC Group levert niet alleen selectieve salesmensen, maar zorgt ook voor het klaarstomen van deze verkopers via haar  Sales Academy.

Conclusie

Door consequent aandacht te besteden aan je verkoopteam, doe je een investering die het waard is. Het mooie is dat de resultaten gelijk makkelijk te meten zijn. Wacht dus niet om deze tips te implementeren!

Heb je nieuwe salesmedewerkers nodig en/of wil je van jouw salesmensen verkoopmachines maken?

Neem contact op en laat ons weten hoe wij jou kunnen helpen!