3 manieren om gekwalificeerde leads te genereren op LinkedIn

Uit een enquete van LinkedIn blijkt dat 40% van de B2B-marketeers die hebben deelgenomen aan het onderzoek, aangeven dat LinkedIn het meest effectieve platform is voor het genereren van gekwalificeerde leads.

LinkedIn wordt een steeds relevantere speler binnen de B2B-markt. En dat blijkt wel als je kijkt naar de groei van het aantal LinkedIn-gebruikers over de laatste 14 jaar:

Bron: 99firms.com

LinkedIn heeft nu ruim 800 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 5 miljoen gebruikersin Nederland. Dat is ruim de helft van de Nederlandse werkende beroepsbevolking en  daarom worden je LinkedIn-skills als verkoper steeds bepalender voor je succes in het werven van klanten en het sluiten van deals.

Daarom deelt PBC Group vandaag met jou de 3 manieren om leads te genereren op LinkedIn.

  1. Optimaliseer je profiel.

LinkedIn wordt tegenwoordig voor van alles gebruikt. Het kan voorkomen dat je potentiële klanten proactief op zoek gaan naar mogelijke aanbieders via LinkedIn-search.

Onder andere daarom is het belangrijk om ten eerste je LinkedIn-profiel te optimaliseren. Dit doe je zo:

  1. Een goede profielfoto.

Draag nette kleding en zorg dat je glimlacht. Je zou kunnen overwegen om een professionele foto te laten maken, zodat ook de belichting goed is.

Meer tips voor het maken van een goede LinkedIn-profielfoto vind je hier: 5 TIPS FOR THE PERFECT PROFILE PICTURE FOR LINKEDIN IN 2021

  • Het maken van een slogan.

Hierin kan je het beste in één zin omschrijven wie je in de kern dient en wat je voor deze klanten doet.

  • Het maken van je profielomschrijving.

Hier kan je nader toelichten wat je doet en eventueel op welke manier je dit doet. Voorbeeld: wij helpen recruitmentbureaus met het werven van vacatures bij werkgevers door middel van onze custom leadgeneratie software.

  • Update je skills en houd deze actueel.

Daarnaast kun je  ook vaardigheden van anderen binnen je netwerk onderschrijven. Hier zou wederkerigheid ook haar werk kunnen doen.

  • Schrijf een recensie op de profielen van mensen waar je nauw mee samengewerkt hebt.

Het kan geen kwaad om iemand vervolgens te vragen of hij/zij ook een positieve recensie voor jou wil schrijven.

  • Creëer engagement met je netwerk.

PBC Group heeft al eens eerder een blogartikel geschreven over social selling. In dit blogartikel werd ingegaan op hoe je engagement kunt creëren door middel van het delen van content.

De reden om dit te doen is dat je hiermee zichtbaarder wordt voor potentiële klanten. Ook is het een mooie aanvulling op je al volledige LinkedIn-profiel.

De uitspraak ‘’Content is king’’ van Bill Gates is 26 jaar later nog steeds relevant.

Je kunt engagement met je volgers creëren door:

  1. Blogartikelen te schrijven.

Hierin geef je handige tips & tricks waar je volgers wat aan hebben.

  • Het doen van frequente posts.

Hier kun je tips & tricks delen, inspiratie delen (zoals bijvoorbeeld citaten), vragen stellen aan je volgers, etc.

  • Betrokken zijn bij anderen binnen je netwerk.

Bijvoorbeeld door behulpzaam te zijn, mensen te helpen in de comments, je expertise te delen, etc.

  • Actief participeren bij LinkedIn-groepen binnen jouw domein.

Er zijn een hoop LinkedIn-groepen wat in feite communities zijn. Zo zorg je dat je je bekendheid binnen jouw niche kunt vergroten.

Je zou je bijvoorbeeld kunnen aansluiten bij een dergelijke groep en door je expertise hier te delen, word je op termijn gezien als een betrouwbare aanbieder binnen je domein. Ook hier kunnen gekwalificeerde leads uit voort vloeien.

Hoe je een LinkedIn-groep kan vinden en eraan te participeren, vind je hier: Find and Join a LinkedIn Group | LinkedIn Help

Conclusie

Het komt er dus op neer dat, net zoals in de offline wereld, je door middel van het goed presenteren van jezelf en behulpzaamheid te tonen, het succes vanzelf naar je toekomt

Met de 3 beschreven manieren kun je gekwalificeerde leads vinden op LinkedIn. Zo positioneer je jezelf als verkoper op de beste manier om succesvol te zijn.

Kunnen jouw verkoopvertegenwoordigers een specialistische salestraining gebruiken?

Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een kennismakingsgesprek!

PBC Group maakt topaccountmanagers.