7 redenen waarom je salesafdeling haar doelen niet behaalt

Wist je dat 80% van alle sales gemaakt wordt na de 5efollow-up? Gek feitje, hè?
Wat als ik je vertel dat 44% van alle verkopers  opgeeft na één follow-up?

Dit zijn cijfers waar je van schrikt. Bijna de helft van de verkopers laat een kans liggen door gebrek aan deze kennis.

Wij van PBC Group zijn gespecialiseerd in het aanbrengen en klaarstomen van de juiste verkoper voor jouw bedrijf. Wij hebben alle in-house kennis en technieken die jouw salesteam naar een hoger niveau brengt.

Vandaag delen wij onze expertise om jou verder te helpen. We gaan nóg 7 interessante redenen met je delen, die jou tegenhouden van het behalen van je salestargets! 

Nieuwsgierig? Lees verder!

1. Je belt een prospect niet vaak genoeg.

Je had het misschien niet verwacht maar uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld 8 pogingen kost om je prospect te bereiken! Terwijl veel verkoopafdelingen al stoppen na 3 pogingen. Hier laat je dus kansen liggen. Zo zie je maar dat het soms aankomt op simpele feiten om het verschil te maken.

Denk er maar eens over na. Een prospect heeft het ook druk en veel dingen aan z’n hoofd. Dus als je hem of haar niet kan bereiken, niet zomaar opgeven!

Zorg dus dat je je medewerkers instrueert om te bellen tot ze de prospect te pakken hebben. Wie weet kan deze persoon jouw product of dienst wel heel goed gebruiken!

2. Je reageert te laat op verkoopkansen.

Wanneer iemand echt iets nodig heeft, speelt tijd vrijwel altijd een belangrijke rol. Mensen hebben doorgaans weinig geduld en willen zaken snel regelen. Uit onderzoek blijkt dus dat 30%-50% van de deals gaan naar de verkoper die als eerst reageert.

Beeld je eens deze casus in: Je zoekt een vloer voor je nieuwe huis. Je hebt een 06-nummer van een ZZP-er gevonden op Google, maar hij neemt niet op. Je probeert maar een andere aangezien hij niet lijkt op te nemen. Je belt het andere nummer en deze neemt wél gelijk op en geeft aan dat jouw casus geen probleem voor hem is. Hij biedt een prima prijs en kan gelijk iets voor je inplannen.

De kans van de eerste vloerlegger is dan voorbij, toch? Dat geeft het onderzoek aan. 30%-50% is een hoog percentage. Snel reageren dus!

3. Je doet niet (genoeg) aan social selling.

Outbound sales is natuurlijk niet alles. Er zijn talloze manieren om leads te genereren zonder zelf proactief een prospect proberen te bereiken. Een effectieve manier om dit te doen is social selling. Uit onderzoek blijkt dat 78% van de verkopers hun concurrenten verslaat door gebruik van sociale media!

Maar.. wat is social selling dan eigenlijk?

Social selling is verkopen door middel van het opbouwen en onderhouden van relaties (via sociale media). Als je als een ZZP-er werkt, kan je aan social selling doen via ‘’personal branding’’.
Dit is het delen van persoonlijke informatie in de vorm van een social media profiel met als doel een eigen merk op te bouwen van jou als persoon. Als je informatie over jezelf deelt, hebben mensen meer het idee dat ze je kennen. Dit zorgt voor verhoging van gunfactor en geeft je meer exposure richting je markt. Meer informatie hierover zullen wij in de toekomst delen.

Ben je iemand met een eigen salesafdeling? Dan kan je doen aan social selling via bijvoorbeeld bloggen. Het schrijven van content zorgt voor traffic op je site. Dit geeft je meer naamsbekendheid en heeft meer leads als gevolg.  

Als je dus nog niet aan social selling doet, is het zeker iets om te overwegen!

4. Je doet niet genoeg met referenties.

Met referenties kan je doorgaans vrij gemakkelijk een klant binnenhalen. Een referentie is een potentiële klant waar jij naar bent doorverwezen door een tevreden klant. Dit bouwt gelijk vertrouwen op, wat een hoop gedoe scheelt en je vrij snel iemand kan overtuigen om verder te helpen.

Uit onderzoek blijkt dat verkopers die tijd en moeite steken in referenties, 4 tot 5 keer meer verdienen dan verkopers die dit niet doen. Nee, dit is niet alleen het achternagaan van referenties die je krijgt van tevreden klanten, maar ook door middel van het proactief vragen naar referenties.

Zorg er dus voor dat na je een tevreden klant hebt geholpen, je vraagt of hij of zij nog iemand kent die je eventueel zou kunnen helpen.

Er is een kans dat diegene een referentie voor je heeft en het kost jou amper moeite!

5. Je traint je personeel niet (vaak genoeg)

Wist je dat consequente training van je salesmensen gemiddeld 50% meer resultaten oplevert dan als je dit niet doet?

PBC Group zorgt niet alleen voor een onboarding waardoor je salesmensen in dienst blijven, maar ook dat je het meeste rendement uit je medewerkers haalt!

50% is een ongelooflijk hoog percentage. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om je medewerkers te laten trainen door experts.

Uit dit feitje halen we dus ook dat continue training van belang is. Zorg er dus voor dat je dit punt in acht neemt wanneer je de resultaten van je salesafdeling wilt verbeteren. Ook hier kan de Sales Academy van PBC Group mee helpen!

We zijn er bijna! We gaan door naar #6.

6. Je personeelsverloop is te hoog.

In salesfuncties is het gebruikelijk dat er een hogere personeelsverloop is dan in veel andere functies.

Maar wat is gemiddeld?
Dat hangt af van bepaalde factoren, waaronder het niveau. Een junior/medior accountmanager, werkt gemiddeld tussen de 3 en 5 jaar in een functie voordat hij weer elders verder gaat.

Maar wist je dat het gemiddeld 10 maanden duurt tot dat een salesmedewerker volledig productief is? Een nieuwe medewerker aanbrengen is dus een investering!

Het moet jouw doel zijn als verantwoordelijke om op de juiste manier een zo laag mogelijk personeelsverloop te hebben.

Je rendement is dus pas optimaal na 10 maanden. Vind jij je personeelsverloop te hoog?

Ook daar kan PBC Group je bij helpen via ons Sales Outsourcing traject!

Het is simpelweg zonde om dit niet te doen. Zo’n investering is het dus zeker waard!

We gaan door naar de laatste!

7. Je doet onvoldoende aan retentie.

Retentie is een heel krachtig middel. Waarom?

Heb je wel eens nagedacht over hoeveel geld het je kost om een nieuwe klant te werven?
De marketingkosten? De salesmedewerkers?

Als je een retentieteam inricht, zorg je voor een kostenefficiënte manier om klanten te behouden. Het is dus verstandig om hier als salesafdeling aandacht aan te besteden. Wat heeft het voor zin om 5 nieuwe klanten te werven als er 10 vertrekken?

Zorg dus voor een goed retentieteam!

Dit waren de 7 redenen waarom je salesafdeling haar doelen niet behaalt!

Wil jij het hoogste rendement uit jouw salesafdeling halen?

Bekijk dan onze website en neem contact op voor een oriëntatiegesprek!

PBC Group