5 koude acquisitie tips die je moet weten!

5 koude acquisitie tips die je moet weten!

Veel accountmanagers schuiven het voor zich uit: koude acquisitie. Onze ervaring is tenminste dat er weinig accountmanagers zijn die koude acquisitie tot hun favoriete werkzaamheden beschouwen. Desondanks is het voor de meeste accountmanagers wel onderdeel van hun takenpakket. We geven je een aantal tips die je gaan helpen bij koude acquisitie.

Tips voor koude acquisitie

1. Goede voorbereiding is belangrijk. Dit weet je waarschijnlijk al maar hoe ga je dit doen? Door duidelijk te hebben waar je je op gaat focussen of targetten. Hierbij kun je denken aan de doelgroep, het gebied of de sector. Als je helder hebt voor jezelf waar je op gaat acquireren kun je pas aan de lijst gaan beginnen. Dus: start met een plan en begin niet zomaar met hagel te schieten.

2. Acquireer op een afspraak en niet op een deal. Ga het gesprek in met als doel een afspraak in te plannen met de (toekomstige) klant. Het is namelijk niet realistisch om van jezelf te verwachten dat je een deal gaat scoren met 1 koud belletje. Vaak zie je gebeuren dat mensen bij koude acquisitie alles over hun product of dienst al willen vertellen tijdens het eerste belletje. Dit hoeft niet én kan de klant juist afschrikken. Houd daarom altijd in het achterhoofd dat je nog niet alle informatie hoeft te vertellen tegen de klant maar dat het maken van een afspraak voldoende is.

3. Stel jezelf een doel tijdens koud bellen. Eerder mag je niet stoppen. Voordat je begint, stel je jezelf een doel van wat je minimaal moet behalen. Dit kan bijvoorbeeld het maken van minimaal 3 afspraken zijn. Dit maakt het koude bellen behapbaar zonder dat het uitzichtloos wordt.

4. Begin met de juiste mindset aan koude acquisitie. De mindset waarmee je aan het koud bellen begint heeft veel invloed. Dus wees uitgerust, niet chagrijnig en heb er zin in. Ga bijvoorbeeld ook altijd rechtop zitten ondanks dat de klant het niet ziet. Dit hoort de klant namelijk door de telefoon heen.

5. Schik jezelf naar de wens van de klant als het gaat om online of live afspreken. De voorkeur van de meeste accountmanagers gaat uit naar een afspraak op locatie in plaats van de zoveelste online meeting. Dring jezelf echter niet op om langs te komen als je merkt dat de klant dit liever niet heeft. Je wilt immers niemand tegen het verkeerde been schoppen.

Wat je nog meer moet weten over koude acquisitie

Uiteindelijk moet je het doen. Gewoon die telefoon pakken en gaan bellen. Deze tips gaan je zeker helpen maar uiteindelijk ligt het bij jezelf. Nog een laatste tip die hierop aansluit: maak duidelijke blokken voor jezelf. Dus blok tijd in je agenda zodat voor jezelf duidelijk is wanneer je gaat bellen voor koude acquisitie. Zorg hierbij voor een rustige omgeving en laat je niet afleiden door bijvoorbeeld een collega.

En? Kunnen jij of je medewerkers iets met deze tips? Of merk je dat er angst zit bij bijvoorbeeld medewerkers? Schakel dan ons in! We helpen je graag!

Neem contact op