3 Salestechnieken Om Een Pro Verkoper Te Worden!
Er zijn een aantal salestechnieken en -methoden die zeker de moeite waard zijn om je eens verder in te verdiepen. Salestechnieken die je verder gaan helpen in het vak van de sales. En je hoeft ze niet eens zelf op te zoeken! Wij lichten er namelijk een aantal voor je toe in deze blog!
Salestechniek 1: challenger sales
Bij het gebruiken van Challenger Sales daagt de accountmanager de klant als ware uit. De accountmanager verplaatst zich in de klant en zijn business en stelt vragen over het businessmodel en de bedrijfsvoering. En niet zomaar een paar lukrake vragen. Nee, vragen die de klant uitdagen en hem tot nadenken zetten hoe het ook beter kan. Hierbij is het belangrijk dat de accountmanager echt investeert en zich uitgebreid verdiept in de business van de klant zodat hij deze goed begrijpt. De klantrelatie gaat naar een dieper niveau waardoor waardering en loyaliteit toenemen. De klant ziet de accountmanager niet als een gladde verkoper die voor zijn eigen gewin gaat maar ervaart veel meer toegevoegde waarde. De accountmanager denkt immers mee met zijn bedrijfsvoering. Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat Challenger Sales niet voor iedereen is weggelegd. Een accountmanager moet naast de commerciële skills ook beschikken over kennis van bedrijfsmodellen en bedrijfskundige zaken. De methode kan dus zeker van toegevoegde waarde zijn maar vergt veel van de accountmanager.
Salestechniek 2: spin selling
Het voordeel van het gebruiken van de SPIN methode is dat de accountmanager een behoefte bij de klant creëert voor het product of de dienst. Het kan zelfs zo zijn dat de klant nog niet eens weet dat die behoefte er is. Door de juiste vragen in de juiste volgorde te stellen, wordt de klant langzaam steeds warmer gemaakt voor hetgeen er verkocht wordt. Als je het goed doet, kan de klant er op gegeven moment niet meer omheen. Maar hoe werkt de SPIN methode precies? Volgens onderzoek stellen succesvolle accountmanagers vragen in een strategische volgorde: situatievragen, probleemvragen, implicatievragen en nut- en noodzaakvragen. Bij PBC Group is SPIN selling één van de onderwerpen van onze trainingen omdat we uit ervaring weten hoe goed deze methode werkt.
Salestechniek 3: storytelling
Storytelling is geen typische salesterm. Maar je kunt het wel inzetten als typische salesterm, of beter gezegd: salestechniek. Elke accountmanager weet dat een goede opbouw van een verkoopgesprek belangrijk is. Realiseer een klik, kom met een actueel (of branche gerelateerd) feit en heb altijd een call to action. Storytelling kan je helpen bij een opbouw die authentiek aanvoelt. Maar wat is storytelling precies? Storytelling is het toepassen van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Verhalen zijn een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, zingeving of helderheid te bieden of de saamhorigheid te vergroten. Verhalen raken mensen, maken dingen concreet, zijn makkelijk te delen en geven betekenis. Een verhaal die op de juiste manier verteld wordt, raakt mensen en zet aan tot actie. Op steeds meer terreinen wordt daarom storytelling ingezet. Zo ook bij sales. Zet jouw klant aan tot actie door middel van een goed verhaal!
Het zijn niet persé salestechnieken maar o, zo belangrijk in een verkoopgesprek: luisteren en levellen met je gesprekspartner. Geen inhoudsloze clichés maar dingen die het verkoopgesprek kunnen maken of breken! Op zoek naar nog meer salestips? Daar hebben we ook een blog over geschreven, namelijk: Dé 6 salestips om vandaag nog mee aan de slag te gaan. Check hem nu op onze website!